Digitaliseerimine täiskasvanuhariduses – näiteid Saksamaalt
Saksamaa täiskasvanuhariduse asutus Volkshochschule im Landkreis Cham e.V. on partner Erasmus+ projektis, mis keskendub digitaliseerimise heade tavade vahetamisele pealkirjaga “MAP – Mapping Digital Methods Applied in Adult Education in Partnership”.
MAP käsitleb järgmisi küsimusi: Milliseid meetodeid, vahendeid ja lähenemisviise kasutavad teised Euroopa institutsioonid täiskasvanute nõustamisel ja koolitamisel? Kuidas saab digipädevusi läbipaistvalt hinnata ja igakülgselt tunnustada? Millised rakendused sobivad kõige paremini igapäevaseks kasutamiseks täiskasvanuhariduses? MAP-i põhifookus on partnerasutuste ja nende võrgustikukaaslaste vahetusel nendel teemadel, et üksteiselt õppida ja uudseid õppemeetodeid rakendada.
Pärast esimese rahvusvahelise partnerikohtumise korraldamist Ungaris Békéscsabas juunis 2022, teist kohtumist Hispaanias Valladolidis 2022. aasta oktoobris ja kolmandat kohtumist märtsis Tallinna Polütehnikumis võõrustas VHS Cham partnereid 15.–16. juunil 2023 Saksamaal. projekti partneritel ja nende kolleegidel oli võimalus saada ülevaade digitaliseerimise lähenemisviisidest, mida kasutatakse Chami piirkonnas, kus VHS Cham asub piirkonna suurima täiskasvanuhariduse pakkujana. Mõned esitatud head tavad on selgitatud allpool:
PC Club pensionäridele
VHS Cham pakub spetsiaalset programmi eakatele inimestele digitaliseerimise aspektide õpetamiseks. PC-klubi on avatud parimatele vanuserühmadele (60-75-aastased inimesed) ning osalejatel endil on võimalus defineerida ja välja mõelda teemad, mida nad soovivad arutada ja õppida. Kursuse väljatöötamisel lähtuti kahest aspektist: esiteks – sageli on noored väsinud oma eakate pereliikmete toetamisest digitaliseerimise aspektides, ning teiseks – korraldati teabepäevi, kus saadi teada, mida seenior tegelikult õppida soovib, nimelt kasutades suhtlusvahendeid nagu WhatsApp, digikalendrid, programmid fotoraamatute koostamiseks ja oluliste veebis täitmist vajavate dokumentidega tutvumiseks. PC-klubi on kohandatud eakate vajadustele, kes saavad regulaarselt kokku väikestes rühmades.
Digitaliseerimine noortele täiskasvanutele kutsehariduses
Chami kutsekooli õpetajad tutvustasid noortele täiskasvanutele mitmeid kutsehariduse digitaliseerimise aspekte. Näiteks pakub kool tööd otsivatele inimestele võimalust testida digivahendeid (nt stop-motion videod). Lisaks aitavad koolis olevad seadmed kaasa digitaliseerimisele: näiteks on neil liikuvad toolid iPadidega ja nende külge kinnitatud lauad, nii et õpilased saavad klassiruumis vabalt liikuda, mis soodustab tegutsemist, koostööd ja motivatsiooni, pakkudes samas lõbusat kombinatsiooni. , õppimine ja liikumine. Õppetöös kasutatakse ka paljusid veebitööriistu, nagu digitaalsed nutikaplaadid, koostööpõhised tööruumid nagu OneDrive või Microsoft Teams – need lähenemisviisid pakuvad suuremat paindlikkust ja toetavad individuaalsete õpiradade loomist.
Digitaliseerimine keeleõppes VHS-is
Digivahendite kasutamine keeleõppes on tänapäeval levinud praktika ning keeletundides kasutatakse sageli platvorme, videoid või taskuhäälingusaateid. Nende lähenemisviiside suure tõhususe tagamiseks on esiteks oluline arendada ja laiendada õpetajate digipädevusi, kuna just need annavad õpilastele digioskusi edasi. VHS Cham töötab mitme projektiga, mis hõlmavad keeleõpetajatele mõeldud digitaalseid tööriistu: näiteks IDEAL on platvorm, mis loetleb erinevaid tööriistu, millest on kasu digitaalse keeleõppe jaoks. ALL-IN esitleb uuenduslike õpetamispraktikate kogumit, mida kasutatakse sisserändajate jaoks teises õppes ning INTERCLabi abil arendatakse tööandjate kultuuridevahelisi oskusi, et parandada sisserändajate võimalusi tööturul uuendusliku tööriista ChatGPT abil.
Projekti edenemine
Lõpetuseks esitles VHS Cham mõningaid oma rahvusvahelisi projekte, mis käsitlevad digitaliseerimise teemat. Üks neist oli näiteks projekt SPACE, mille eesmärk on parandada eakate inimeste digioskusi, kutsudes neid jagama oma teadmisi teatud traditsioonide ja kultuuripärandi kohta (nt valmistatakse midagi erilist vana retsepti järgi ja tehakse sellest videoid). Teiseks esitletud projektiks oli e-EUPA, mis pakub veebipõhiseid materjale kontoris töötavatele inimestele, võimalik on ka sertifikaat (nt konkreetset kontorikoolitust mitteläbinud inimestel võimaldab tõestada oma pädevust).
Lisaks Chami piirkonnas kasutatavatest headest tavadest ülevaate saamisele arutasid projektipartnerid ka projektijuhtimise küsimusi. Nende hulgas oli üks olulisemaid teemasid täiendkoolituse raamistik, mis hõlmab täiskasvanuhariduse digitaliseerimise alast teavet ja juhiseid koolituste pakkujatele, õpetajatele ja õppekavade koostajatele. Lisaks kutsuti partnereid ümarlauavestlusele kaasa mõtlema digitaalsete tööriistade üle, mida nad Saksamaal ning ka viimastel kohtumistel Ungaris, Hispaanias ja Eestis tundma õppisid ning kas nad leiavad nende rakenduspotentsiaali oma asutustes. Seda arutatakse ka järgmisel kohtumisel Rumeenias, mis on planeeritud 2023. aasta septembrisse.
Partnerid:
Government Office of Békés County www.kormanyhivatal.hu/hu/bekesFerenc Gál University Vocational Secondary School and
College www.gfe-technikum.hu
János Kodolányi University www.kodolanyi.hu
EFCC Estonian Fieldbus Competency Centre OÜ www.efcc.ee
Tallinna Polütehnikum www.tptlive.ee
Volkshochschule im Landkreis Cham e.V www.vhs-cham.de
AJOFM Covasna www.covasna.anofm.ro
Universidad de Valladolid www.uva.es